Hlavné okruhy činnosti
Hlavné okruhy činnosti výchovného poradcu
- Realizuje pohovory s problémovými žiakmi, ich rodičmi a triednymi učiteľmi. Medzi najčastejšie problémy patria záškoláctvo, fajčenie, ale i krádeže, šikanovanie, nevhodné správnie na vyučovaní a iné porušenia školského poriadku.
- Pomáha žiakom riešiť ich bežné problémy, prípadne ich nasmeruje na odbornú pomoc.
- Realizuje kariérne poradenstvo pre žiakov základných škôl a ich rodičov. Pomáha im zorientovať sa v študijných odboroch, ktoré ponúka naša škola. Stretáva sa so žiakmi končiacimi ZŠ, ich rodičmi a výchovnými poradcami.
- Realizuje kariérne poradenstvo pre žiakov končiacich SŠ, ktorí majú záujem študovať na VŠ. Pomáha žiakom zorientovať sa v ponuke vysokých škôl a pri vypísaní prihlášky na VŠ.
- Organizuje odborné prednášky a besedy, ktoré sú napr. zamerané na ďalšie možnosti štúdia na VŠ, ponuky práce, samostatné podnikanie, vstup do života, oblasť sexuálnej výchovy, starostlivosti o svoje telo a iné.
- Úzko spolupracuje s protidrogovým koordinátorom.
- Spolupracuje s Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny.
- Spolupracuje s políciou.
- Spolupracuje s okresnými pedagogicko- psychologickými poradňami.
- Koordinuje integráciu žiakov s vývinovými poruchami učenia a inými výchovno-vzdelávacími potrebami
Viete, že ?
Existujú poruchy učenia a z toho vyplýva integrácia žiakov
Sú to ťažkostí s čítaním, písaním, pravopisom, s matematikou, prípadne ide o nedostatok organizačných alebo jazykových schopností. Žiaci, u ktorých boli diagnostikované niektoré z porúch učenia, prípadne porúch správania sú žiaci so špeciálne výchovno – vzdelávacími potrebami (ďalej ŠVVP).
Na začiatku školského roku je potrebné, aby sa vyučujúci oboznámili s odporúčaniami a výsledkami vyšetrení, ktoré boli uskutočnené podľa Metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov, u ktorých sa tieto poruchy vyskytujú.
Niektoré dysfunkcie, ktoré poznáme ?
Dyslexia - porucha schopnosti čítať. Deti nerozlišujú jednotlivé hlásky, zamieňajú si ich a ťažko spájajú do slabík a tie zasa do slov.
Dysgrafia - porucha schopnosti napodobniť tvary písmen, neschopnosť naučiť sa písať. Písmo môže byť až nečitateľné, žiak nie je schopný si zaznačiť učivo v písomnej podobe.
Dysortografia - porucha schopnosti naučiť sa základné pravidlá pravopisu. Dieťa nepočuje mäkčene, dĺžne, konce slov alebo viet. Nevzťahuje sa na chybné písanie ypsilonu.
Dyskalkúlia - porucha matematických schopností. Žiaci majú problémy s osvojením číselných znakov.